Pastaruoju metu viešojoje erdvėje nuolat kalbama apie pacientų eiles pas gydytojus specialistus bei sveikatos sistemos iššūkius regionuose. Planuojami pokyčiai turėtų pagerinti paslaugų prieinamumą, tačiau gydymo įstaigos susiduria su specialistų trūkumu ir augančiais pacientų srautais.
Kokia situacija šiandien yra Kėdainiuose, komentuoja Kėdainių ligoninės direktorė Asta Šakickiene ir Konsultacijų poliklinikos vedėja Dovilė Furmanavičienė.

Kėdainių ligoninės direktorė Asta Šakickienė
Kaip šiuo metu atrodo situacija dėl eilių pas gydytojus specialistus Kėdainių ligoninėje?
Situacija ir bloga ir gera. Jeigu vertinu iš Kėdainių rajono gyventojo pozicijos, tai jam gydytojo pagalbos reikia čia ir dabar, nes žmogaus savijauta bloga ir jis nori spręsti problemą nedelsiant. Tokiu atveju esama situacija netenkina, nes eilėse reikia laukti beveik pas visus specialistus. Aišku, trukmė skirtinga – nuo kelių dienų iki mėnesių. Jeigu vertinu situaciją visos Lietuvos sveikatos sistemos mastu, tai statistinė situacija yra gera, nes nesirenkant konkretaus specialisto daugumoje atvejų konsultaciją būtų galima gauti per 7-45 dienas, bet tai tik statistika, reguoti reikia į paciento poreikius.
Kokios pagrindinės priežastys lemia ilgą laukimą?
Pastovias ilgas eiles lemia gydytojų specialistų trūkumas, nors siūlai rinkoje konkurencingą atlygį, bet tiesiog gydytojai užimti. Pvz., pas gydytoją dermatologą, kuris dirba 1-2 d. per savaitę, eilė užimta iki rugpjūčio mėnesio, o šiuo metu laukiančiųjų eilėje – virš 500 asmenų. Dauguma šios srities gydytojų pasirinko grožio sritį, todėl norinčių gydyti yra mažai ir dauguma jau dirba 1,5 etato krūviu. Tokia pati situacija su endoskopuotojais, gastroenterologais ir kt. – jų tiesiog yra per mažai. Kėdainių ligoninėje 66 proc. dirbančių gydytojų ir 11 proc. slaugytojų yra atvykstantys iš kito rajono darbuotojai, kurių dauguma dirba keliose darbovietėse ir didesniu nei 1 etatas krūviu. Turime būti lankstūs ir nuolatos derinti atvykstančių specialistų krūvius, darbo grafikus.
Ilgos laukimo eilės (2 ir daugiau mėnesių) yra į Skausmo kliniką. Čia problemą padėtų spręsti papildomas brangios įrangos komplekto įsigijimas (virš 120 tūkst. eurų), nes specialistų turime, tačiau jie turi dalintis įranga su operuojančiais traumatologais, be to, nors šios srities paslaugos reikalauja aukščiausios kompetencijos, tačiau apmokėjimas iš PSDF per mažas, todėl negalime sau leisti planuoti įrangos įsigijimo (nepadengtume kaštų).
Taip pat nuolat ieškome išeičių, kad trumpėtų reabilitacijos paslaugų laukimo eilės, tačiau čia reikia ne tik specialistų, bet ir patalpų.
Laikinos eilės susiformuoja gydytojų specialistų atostogų ar nedarbingumų metu. Ypatingai eilės prailgėja, kai turime tik vieną ar du tos pačios srities specialistus, vienam susirgus ar išėjus atostogų eilė tampa dvigubai ilgesnė.
Kokias priemones Kėdainių ligoninė taiko, kad pacientai pas specialistus patektų greičiau?
Svarbiausia iš priemonių – naujų gydytojų specialistų pritraukimas. Šiuo metu kalbamės su okulistais, kardiologais, nes pacientų srautas yra pastoviai didelis, aktyviai ieškome endoskopuotojų, gydytojų į Priėmimo – skubios pagalbos skyrių. Neprarandame vilties rasti ir gydytojus gastroenterologą, dermatologą, nors tikimybė labai maža. Nuolatos ieškome bendrosios praktikos slaugytojų, be kurių sveikatos priežiūros paslaugos nebūtų užtikrintos. Taip pat laukiame grįžtančių darbuotojų iš vaikų auginimo atostogų.
Ką norėtumėte pasakyti pacientams, kuriems tenka laukti – ar matote vilties, kad situacija gali keistis artimiausiu metu?
Šiuo metu sveikatos sistema veikia taip, kad II lygio paslaugas pas gydytoją specialistą galima gauti visoje Lietuvos teritorijoje, todėl tie asmenys, kurie žino ir moka registruotis internetu bei gali nuvykti į kitus rajonus, – ieško artimiausių priėmimo laikų. Tačiau tokiu būdu ir pas mus atvyksta daug kitų rajonų gyventojų ir eilės netrumpėja, nors priimam naujus gydytojus.
Daugiau reikia galvoti apie mūsų rajono gyventojus, kurie negali/nemoka pasinaudoti internetine registracija, neturi judėjimo tarp rajonų ligoninių galimybės, kantriai laukia savo eilės, o mes neturime teisės jiems suteikti pirmumo – tokia sistema.
Situacijai pakeisti reikia ilgalaikių, nuoseklių, kompleksinių pastangų. Specialistų, kurie privalo studijuoti mediciną 8-12 metų per vienus metus “nepagaminsi”. Klausimas ar yra norinčių rinktis mediko profesiją, nes paskutiniai girdėti penkiolikmečių apklausos rezultatai yra bauginantys – labai, labai maža dalis galvoja apie mediko specialybę.
Situacija sudėtinga, tačiau toliau ieškosime naujų specialistų, sieksime išlaikyti esamus, investuosime į diagnostinę įrangą ir darbo sąlygų gerinimą. Aktyviai dalyvaujame įvairiuose projektuose ir nesibaidome naujovių, kurios gerintų paslaugų prieinamumą.

Kėdainių ligoninės Konsultacijų poliklinikos vedėja Dovilė Furmanavičienė
Kaip organizuojamas pacientų srautų valdymas Konsultacijų poliklinikoje? Ar taikomi tam tikri prioritetai, ar pagalbos skubumo kriterijai?
Vienas iš Kėdainių ligoninės Konsultacijų poliklinikos prioritetinių tikslų – efektyvus pacientų srautų valdymas, siekiant gerinti aptarnavimo kokybę, užtikrinti paslaugų prieinamumą ir aukštą sveikatos priežiūros paslaugų kokybę.
Priėmus naujų gydytojų konsultantų, prailginus konsultuojančių gydytojų darbo laikus – buvo sumažintos prie gydytojų kabinetų nusidriekiančios pacientų eilės.
Pacientų patogumui konsultacijų poliklinikos registratūra darbo dienomis dirbti pradeda nuo 7:00 val., o gydytojai specialistai pacientus konsultuoja iki 19:00 val vakaro. Taip pat, stengiantis, kad eilės pas specialistus būtų mažesnės, Konsultacijų poliklinika dirba ir šeštadieniais nuo 8:00-17:00 val.
Ar taikomi tam tikri prioritetai, ar pagalbos skubumo kriterijai?
Visi pacientai, kuriems šeimos gydytojas išrašė skubų siuntimą, konsultaciją gauna tą pačią dieną.
Jei negalime suteikti skubios pagalbos paslaugos Konsultacijų poliklinikoje, pacientas nukreipiamas į Priėmimo-skubiosios pagalbos skyrių.
Ar vykdome LR SAM ministro įsakymą, kuris įsigaliojo nuo balandžio 15 d “dėl pacientų registravimo asmens sveikatos paslaugoms gauti “
Nuo balandžio 24 d., vadovaujantis LR SAM ministro įsakymu, buvo suformuoti 4 mėnesių specialistų darbo grafikai. Galime pasidžiaugti, kad iš 57 Konsultacijų poliklinikoje dirbančių gydytojų 4 mėnesių darbo grafikai paleisti daugiau nei 90 proc. Turime kelis gydytojus, kurie dirba kitose darbovietėse ir neturi galimybės gauti kelių mėnesių grafikų, tad ir darbas Ligoninės konsultacijų poliklinikoje vyksta pagal kintantį grafiką, kuris koreguojamas kiekvieną mėnesį.
Taip pat apie 80 proc. apsilankymo talonų yra skelbiami IPR (išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje), kas užtikrina LR SAM ministro įsakymo vykdymą.
Kokie specialistai šiuo metu paklausiausi, o pas kuriuos laukimo laikas ilgiausias?
Šiuo metu paklausiausias yra dermatologas – pas ši specialistą talonų nėra. Tačiau visi norintys užsiregistruoti registruojami į laukiančiųjų eilę ir atsiradus laisvam talonui, iš karto informuojame.
Taip pat turime dideles eiles Skausmo klinikoje.
Kovo mėnesį iš darbo išėjo gastroenterologė, tad intensyviai ieškome naujo gydytojo gastroenterologo, nes poreikis labai didelis.
Iki šiol pacientams dažnai tekdavo ilgai laukti vizito pas traumatologus ir kardiologus. Džiaugiamės, kad padidinę traumatologų darbo laiką, pasiekėme ženklų eilių sumažėjimą. Šiandien galime pasiūlyti pacientams laisvą taloną jau per 1–2 savaites.
Papildomai įdarbinus kardiologus (šiuo metu jų konsultuoja jau keturi) ir padidinus darbo krūvius esamiems specialistams, laukimo eiles pavyko sumažinti iki maždaug 7–8 savaičių.
Ar pacientai turi galimybių pasinaudoti alternatyvomis – pavyzdžiui, kito gydytojo konsultacija, nuotoline paslauga ar atvykimu su siuntimu iš šeimos gydytojo kitame mieste?
Antrinio lygio paslaugas, kurias teikia VšĮ Kėdainių ligoninė, gali gauti visi pacientai iš visos Lietuvos turintys šeimos gydytojo siuntimą. Dėl to stebime tendenciją, kad nemaža dalis užsiregistravusių yra iš kitų miestų –kuriuose laukimo eilės dar ilgesnės.
Mes esame suinteresuoti, kad pacientai kuo greičiau gautų reikalingo specialisto konsultaciją, tad nesant vietų pas norimą specialistą, visada pasiūlome alternatyvas: konsultacija pas kitą tos pačios srities specialistą, taip pat negalint užtikrinti paslaugos gavimo mūsų įstaigoje, siūlome rinktis ir kitas gydymo įstaigas.
Pacientų patogumui yra teikimos nuotolinės paslaugos, tačiau labiau tai taikome pakartotiniems vizitams, kuomet gydytojas paaiškina gautus tyrimų rezultatus bei skiriamą gydymą, rekomendacijas.
Kaip vertinate nuolat viešumoje sklindantį pasakymą: “ Poliklinikos koridoriai tušti, o prisiregistruoti pas gydytoją neįmanoma “.

Konsultacijų poliklinika
Jei Konsultacijų poliklinikoje nėra pacientų – tai reiškia, kad ir gydytojai nedirba. Nors Konsultacijų poliklinikoje dirba nemažai įvairių specialybių gydytojų, daugelis jų čia įsidarbinę 0,5 ar 0,1 etato dalimi, todėl dalis specialistų atvyksta konsultuoti vos kartą ar du per savaitę ar net per mėnesį, ir dažniausiai tik kelioms valandoms. Situacija tokia, kad didžioji dalis gydytojų specialistų dirba keliose įstaigose – tiek valstybinėse, tiek privačiose ir iki 1,5 etato krūviu, todėl juos prisikalbinti dirbti didesniu krūviu Kėdainių ligoninėje tiesiog neįmanoma.
Vertindami situacijos rimtumą, nuolat ieškome specialistų, pas kuriuos laukimo eilės yra ilgiausios. Aktyviai dalyvaujame gydytojų rezidentų renginiuose, kur reprezentuojame savo įstaigą, taip kviesdami jaunus medikus atvykti pas mus. Priimame visus norinčius studentus praktikai, tikėdamiesi, kad baigę studijas pasirinks Kėdainius.
Yra specialistų, pas kuriuos pacientų eilės nesusidaro – tai vaikų ligų gydytoja, vaikų pulmonologė, endokrinologai, angiochirurgai, ausų, nosies ir gerklės (LOR) gydytojai bei vidaus ligų gydytoja. Vizitą pas šiuos specialistus galima gauti nedelsiant. Nors turime puikiausius gydytojus, savo srities profesionalus, bet didelio šių specialistų poreikio nematome, tuomet turime priimti labai nelengvus sprendimus ir mažiname tokiems specialistams darbo krūvius. Ligoninė gauna finansavimą ne pagal etatus, o konkrečiai suteiktas paslaugas, todėl yra labai suinteresuota suteikti kaip galima daugiau paslaugų.
Kokius turite pastebėjimus pacientams, kad vyktų sklandesnis darbas ?
Norime paprašyti pacientų būti atsakingiems – jei negalite atvykti konsultacijai būtinai informuokite SMS žinute, kurią gaunate 24 val. iki vizito ar paskambinkite į registratūrą. Neatvykus pacientui ir neinformavus vizitas lieka tuščias, o laukiančiųjų eilė nejuda.
Tikime, kad atvira informacija ir aiški komunikacija padeda stiprinti pacientų pasitikėjimą sveikatos sistema. Kėdainių ligoninė nuosekliai siekia gerinti paslaugų prieinamumą, ieško sprendimų dėl specialistų trūkumo ir kviečia gyventojus aktyviai bendradarbiauti – iš anksto planuoti vizitus, domėtis galimomis alternatyvomis ir išlikti kantriems. Kartu kviečiame pakalbinti ir savo pažįstamus medikus, galbūt jie susidomėtų darbu Kėdainių ligoninėje, esame atviri pokalbiui. Ačiū.
Visus aktualius gydytojų darbo grafikus ir registracijos informaciją rasite mūsų svetainėje www.kedligonine.lt, arba susisiekę su Konsultacijų poliklinikos registratūra.